Podczas obrad Senatu RP 3 października br., senator Stanisław Pawlak wygłosił oświadczenie skierowane do ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka w sprawie planowanego przebiegu projektowanej drogi S–10 w rejonie Włocławka.
Stanisław Pawlak powiedział:
„– Kieruję swoje oświadczenie w sprawie planowanego przebiegu projektowanej drogi S–10 w rejonie Włocławka do pana Dariusza Klimczaka, ministra infrastruktury.
Mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego czekają na drogę S–10. To ważna inwestycja drogowa i jest bardzo potrzebna! Niepokój jednak budzi jej planowany przebieg w rejonie Włocławka.
Odcinek Bydgoszcz – Toruń ma ustaloną lokalizację, zaś dalszy etap ma przebiegać poszerzoną autostradą A–1 do węzła Brzezie, a następnie od A–1 przez Wisłę do granicy województwa kujawsko-pomorskiego.
Przeprowadzony pierwszy etap konsultacji społecznych, na którym zostały zaprezentowane 3 warianty, wywołał duże zaniepokojenie części mieszkańców Włocławka i gminy Fabianki.
Przedstawiciele mieszkańców zwrócili się do mnie z prośbą o interwencję w tej sprawie, wyraziwszy sprzeciw wobec proponowanych wariantów, które dzielą gminę Fabianki na 2 obszary. Ponadto, na terenach przewidzianych do wywłaszczania zlokalizowanych jest wiele nowo wybudowanych domów w rozwijającej się miejscowości Bogucin. Taka inwestycja będzie też negatywnie oddziaływała na środowisko naturalne, a wzrost poziomu hałasu przyczyni się do pogorszenia stanu zdrowia mieszkańców. Podobne zagrożenie spowoduje planowany przebieg trasy S–10 w pobliżu bloków mieszkalnych przy ul. Toruńskiej we Włocławku. Ta lokalizacja będzie wymagała likwidacji całego kompleksu pracowniczych ogródków działkowych.
W związku z przedstawioną sytuacją – zwracam się do pana ministra z wnioskiem o zmianę przebiegu trasy S–10 we wszystkich wariantach i zlokalizowanie jej bliżej zakładów azotowych Anwil, zgodnie z pierwszą propozycją, co pozwoli ominąć, po przejściu trasy przez Wisłę, tereny zurbanizowane w gminie Fabianki i zmniejszyć liczbę wywłaszczeń. Dodatkowo proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania.
- Po pierwsze, na jakim etapie są przygotowania do budowy drogi ekspresowej S–10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń oraz Toruń – Włocławek do granicy województwa kujawsko-pomorskiego?
- Po drugie, czy przejście S–10 przez Włocławek i wybudowany most drogowy przez Wisłę może pełnić funkcję mostu miejskiego we Włocławku?
- Po trzecie, dlaczego proponowane warianty W2 i W3 przejścia przez Włocławek są przybliżone do terenów zabudowanych budownictwem wysokim oraz pracowniczych ogródków działkowych przy ul. Toruńskiej?
- Po czwarte, czy w ramach drugiej tury spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami będzie omawiany wariant uwzględniający propozycje zgłaszane podczas dotychczasowych konsultacji?
- Po piąte, dlaczego droga ekspresowa S–10 nie może być wybudowana przy projektowanym stopniu wodnym na Wiśle w miejscowości Siarzewo, dając połączenie autostrady A–1 od węzła Odolion do miasta Lipna?
- I po szóste, jaki jest harmonogram realizacji budowy drogi ekspresowej S–10 na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego?
Uprzejmie proszę o szczegółową informację w przedstawionej sprawie. Serdecznie dziękuję.”.
Zobacz wideo–zapis wystąpienia senatora Stanisława Pawlaka TUTAJ
Oświadczenie senatora wśród społecznosci zainteresowanej przebiegiem trasy S-10 wywołało watpliwosci i nieporozumienia. Projekt ten podczas konsultacji wywołał zaniepokojenie wśród mieszkańców Włocławka oraz gminy Fabianki, którzy zwrócili się do senatora o pomoc i wsparcie. Chcą oni, aby przedstawione trzy warianty projektu nie weszły w życie. Chcą aby projekt budowy drogi najlepiej ominął tereny zurbanizowane.
W ponizszym materiale wideo z konferencji senatora S. Pawlaka wyjasnia on swoje stanowisko.
Czekamy zatem na odpowiedzi ministerstwa, które ma na to 30 dni. O otrzymanych odpowiedziach z Ministerstwa Infrastruktury poinformujemy Czytelników niezwłocznie.
Opr. nim, 6 października 2024 r., aktualizacja 17 października 2024 r.